Dødsboers beskatning er navnlig behandlet i dødsboskatteloven, der i øvrigt er temmelig kompliceret. Boets beskatning afhænger som udgangspunkt af skifteformen. Ved boudlæg er boet skattefrit.
I de fleste tilfælde, hvor boet udleveres til ægtefællen, er boet skattefrit, men til gengæld, er ægtefælle pligtmæssigt skattepligtig af de indtægter og udgifter, der stammer fra den afdødes formue. Det gælder som hovedregel ved et uskiftet bo eller ægtefælleudlæg. Tilsvarende gælder, hvis den efterlevende ægtefælle er eneste legale arving. Ægtefællen kan dog i nogle tilfælde bestemme, at dødsboet skal behandles som et selvstændigt skattepligtigt dødsbo.
Øvrige boer er principielt skattepligtige. Boet er imidlertid fritaget for beskatning, hvis aktiverne og nettoformuen hver især ikke overstiger et grundbeløb, når aktivernes handelsværdi lægges til grund. Grundbeløbet, der i 2010-niveau udgjorde 2.595.100 kr., reguleres hvert år. For dødsfald i 2026 udgør beløbet 3.565.100 kr. Det indebærer, at et meget stort antal dødsboer er fritaget for beskatning.
Som hovedregel anses den indkomstskat, som den afdøde har betalt i dødsåret, for den endelige afgørelse af skattemellemværendet indtil dødsfaldet. Såvel skattevæsenet som dødsboet kan dog kræve en nøjagtig opgørelse af indkomsten indtil dødsfaldet, en mellemperiodeansættelse, og dermed en regulering af den skat, der er betalt indtil da.
De skattepligtige dødsboer beskattes med 50 % af boets indkomst i boperioden og den afdødes indkomst i mellemperioden. Mellemperioden er tidsrummet fra udløbet af afdødes seneste indkomstår forud for dødsfaldet til og med dødsdagen. I den beregnede boskat kan fradrages månedlige beløb for mellemperioden og boperioden. For dødsfald i 2026 udgør beløbene henholdsvis 2.700 og 7.200 kr., dog maksimalt 12 måneders bofradrag.
Den skattemæssige avance, som boet eventuelt opnår ved at udlægge visse aktiver, fx aktier, erhvervsejendomme, varelagre og driftsmidler til arvinger, kan i visse tilfælde holdes uden for bobeskatningen, ved at arvingerne succederer, dvs. indtræder i boets skattemæssige stilling. Beskatning finder i så fald først sted, når arvingerne afhænder aktivet, se avancebeskatning. Som kompensation for den latente skattebyrde, der hviler på et udlagt aktiv, beregnes en passivpost på normalt 30 % af avancen. Passivposten udlægges til arvingerne sammen med aktivet og fragår derved i arvebeholdningen. Om arveafgift, se boafgift.
I øvrigt gælder der særlige regler for beskatning af insolvente dødsboer.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.