Venäläiset turvapaikanhakijat
Aluksi uutinen venäläisistä turvapaikanhakijoista.
Yli 2 300 venäläistä on hakenut Suomesta turvapaikkaa vuoden 2022 jälkeen. Vuonna 2022 Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.
Demokratia-aktiivi Egor Borisov tukee Ukrainaa ja vastustaa sotaa.
Siksi hän pelkää Venäjän turvallisuuspalvelua.
Borisov sanoo, että hän joutuu Venäjällä heti vankilaan.
Yli 2 300 venäläistä on hakenut Suomesta turvapaikkaa.
Noin 25 prosenttia hakijoista on saanut turvapaikan.
Päätöstä odottaa noin 220 ihmistä.
Ihmisoikeusaktiivi Kira Herschel sanoo, että Venäjän vankiloissa on paljon poliittisia vankeja.
Jokaisessa paperissa tässä pinossa on yhden poliittisen vangin tapaus.
Nämä paperit ovat vain 10 prosenttia kaikista poliittisista vangeista.
Vammaisten palvelut
Nyt uutinen vammaisten palveluista.
Kuopiolainen perhe on riidellyt pitkään Pohjois-Savon hyvinvointialueen kanssa.
Perheen pieni lapsi on vakavasti sairas. Lapsi tarvitsee apua kaikessa.
Hyvinvointialue ei kuitenkaan anna perheelle tarpeeksi apua.
Siksi oikeus on päättänyt, että hyvinvointialue rikkoo lakia.
Hyvinvointialue ei ole kuitenkaan muuttanut päätöstä.
Kuopiolainen perhe on riidellyt pitkään Pohjois-Savon hyvinvointialueen kanssa.
Hyvinvointialue sanoo, että se noudattaa lakia.
Tällaiset tapaukset lisääntyvät Suomessa, koska hyvinvointialueet säästävät rahaa.
Korot
Lopuksi talousuutinen.
Euroopan keskuspankki eli EKP nostaa korkoja.
Korko nousee 0,25 prosenttiyksikköä. EKP:n johtaja kertoi asiasta torstaina.
EKP haluaa jarruttaa hintojen nousua Euroopassa.
Hinnat ovat nousseet, koska Lähi-idässä on sota.
Euroopan keskuspankki nostaa korkoja.
Siksi myös suomalaisten asuntolainojen korot nousevat.
Erityisesti isot ja pitkät lainat kallistuvat. Ne voivat maksaa jopa kymmeniä tuhansia euroja enemmän kuin ennen.
Lauantain sää
Vielä sääennuste.
Lauantaina tuulee.
Itä-Suomessa sataa vettä.
Lännessä ja pohjoisessa paistaa paikoin aurinko.
Lämpötila on noin 15 astetta.